» jeste¶ tutaj » · Artykuły · Badanie techniczne motocykla - co i jak ci sprawdz± w maszynie!

Badanie techniczne motocykla - co i jak ci sprawdz± w maszynie!

Komentarze (0)

fot. gmmis.pl

Autorem artykułu jest Krzysztof D.


Motocykle podlegaj± badaniom technicznym tak jak każdy inny pojazd poruszaj±cy się po drogach publicznych. Oto gar¶ć informacji, które każdemu motocykli¶cie pomog± przej¶ć wraz z maszyn± badanie w sposób bezstresowy.

Przepisy, które reguluj± kwestie badania technicznego pojazdu, to Rozporz±dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18.09.2009 w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.

Motocykle podlegaj± przegl±dom w następuj±cych terminach:

- pierwsze badanie po 3 latach od daty pierwszej rejestracji,

- kolejne po dwóch latach (pięć lat od daty rejestracji lub pod 24 miesi±cach od ostatniego badania, zależy co nast±piło pierwsze),

- następne co roku lub co 12 miesięcy od poprzedniego badania, zależy co nast±piło pierwsze.

Koszt badania technicznego motocykla – to aktualnie 62 złote.


(fot. gmmis.pl)

Co podlega badaniu technicznemu?
Zakres badania motocykla nie różni się od zakresu badania samochodu, ale najczę¶ciej stacje diagnostyczne nie posiadaj± warunków ku temu, żeby zbadać motocykl w takim zakresie, jak wymaga tego prawo. Bo kto posiada hamownię dla motocykli, aby sprawdzić siłę hamulców? Najczę¶ciej sprawa sprowadza się do badania numerów ramy, ¶wiateł, kierunkowskazów, działania sprzęgła i hamulców. Poza tym raczej niewiele więcej się bada. My¶lę, że diagno¶ci stwierdzili, że motocykli¶ci to jednak zapaleńcy, a nie samobójcy i o swoje maszyny dbaj± znacznie bardziej, niż kierowcy katamaranów, więc i ich maszyny s± w lepszym stanie.

Zakres badania w pełnym zakresie powinien obejmować:

Sprawdzenie danych identyfikacyjnych w dowodzie ze stanem faktycznym, czyli numery ramy – uwaga, jeżeli stwierdzi niezgodno¶ć, przekazuje dowód do Wydziału Komunikacji!

Sprawdzenie stanu i danych na tablicy rejestracyjnej.

Sprawdzenie stanu opon motocykla.

Stan, ustawienie i działanie ¶wiateł mijania i drogowych (w tym ¶wiatło¶ć ¶wiateł, czyli ile jest ¶wiatła w ¶wiatłach!).

¦wiatła kierunkowskazów (stan i działanie).

¦wiatła hamowania – stan, działanie i rozmieszczenie.

¦wiatła pozycyjne – stan i działanie.

¦wiatła dodatkowe – np. o¶wietlenie tablicy rejestracyjnej.

¦wiatła odblaskowe.

¦wiatła awaryjne.

Hamulec – działanie, skok, oględziny tarcz i klocków (maks. nacisk na dĽwignię hamulca ręcznego i nożnego do zablokowania koła nie może przekraczać 40 daN).

Układ kierowniczy – stan, działanie, luzy na łożyskach.

Układ amortyzatorów – dobicie, odbicie, luzy.

Rama – krzywizna, uszkodzenia.

Nadwozie – lusterka.

Prędko¶ciomierz – stan, działanie.

Układ wydechowy – oględziny, pomiar hałasu.

Sygnał dĽwiękowy – działanie.

Pamiętajcie też, że motocykle dwumiejscowe musz± posiadać podnóżki dla pasażera!

¦wiatła stop i kierunkowskazy musz± mieć wszystkie motocykle dopuszczone do ruchu i wyprodukowane po 1980 roku.

Z moich do¶wiadczeń wynika, że na badanie warto udać się motocyklem wyczyszczonym, z nasmarowanym łańcuchem, ze sprawnymi ¶wiatłami i sygnałem dĽwiękowym, wła¶ciwym skokiem klamek hamulca i sprzęgła. Ważne jest też posiadanie opon w odpowiednim stanie. Jeżeli diagnosta nie przyczepi się do tych elementów, to nie powinien mieć w±tpliwo¶ci co do reszty.

Uwaga! Posiadacze ciekawych patentów na ukrycie tablic rejestracyjnych. Lepiej zdemontujcie te cuda na czas badania, choć mandat za takie „ulepszenie” jest mniejszy (100 zł) niż wykroczenie, to jednak jest to nielegalne i diagnosta może zacz±ć szukać po cało¶ci aby nie dać wam przegl±du. Moim zdaniem warto tez korzystać z jednej stacji diagnostycznej, bo wówczas każdy kolejny przegl±d jest łatwiejszy.

Diagnosta nie sprawdza OC motocykla.

Jeszcze informacja dla posiadaczy skuterów – pocz±wszy od 18.09.2009, skutery przechodz± badania w okresach i zakresie takim, jak inne pojazdy. Niestety oznacza to także, że prawo działa wstecz i dotyczy również tych, którzy w dowodzie rejestracyjnym posiadaj± wpis „badanie bezterminowe”.

Poza tym dbajcie o maszyny, bo one woż± wasze szacowne cztery litery i warto mieć maszynę sprawn±.

---

MOTO-TRASY.pl - najlepsze trasy dla motocyklistów

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

wy¶wietlono: 6957 razy.

Komentarze

Zapoznaj się z obowi±zuj±cymi zasadami jakich przestrzegamy »
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Grupa Motocyklowa MI¦ - gmmis.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶ć opinii. Zastrzegamy jednak sobie prawo do ich usuwania, je¶li uznamy je za nieodpowiednie.


Skomentuj wpis jako pierwszy!

* = wymagane pole

:

:

:


FB



Nasze cele »

Naszym celem jest skupienie niezrzeszonych miło¶ników ruchu motocyklowego.

Dlaczego "MI¦" »

Dlaczego nazywamy się "MI¦":

  • na przekór wszystkim angielskojęzycznym nazwom
Kontakt

Kontakt »

Jeżeli masz jakie¶ pytania, pomysły, sugestie daj nam o tym znać.