» jesteś tutaj » · Artykuły · Badanie techniczne motocykla - co i jak ci sprawdzą w maszynie!

Badanie techniczne motocykla - co i jak ci sprawdzą w maszynie!

Komentarze (2)

fot. gmmis.pl

Autorem artykułu jest Krzysztof D.


Motocykle podlegają badaniom technicznym tak jak każdy inny pojazd poruszający się po drogach publicznych. Oto garść informacji, które każdemu motocykliście pomogą przejść wraz z maszyną badanie w sposób bezstresowy.

Przepisy, które regulują kwestie badania technicznego pojazdu, to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18.09.2009 w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.

Motocykle podlegają przeglądom w następujących terminach:

- pierwsze badanie po 3 latach od daty pierwszej rejestracji,

- kolejne po dwóch latach (pięć lat od daty rejestracji lub pod 24 miesiącach od ostatniego badania, zależy co nastąpiło pierwsze),

- następne co roku lub co 12 miesięcy od poprzedniego badania, zależy co nastąpiło pierwsze.

Koszt badania technicznego motocykla – to aktualnie 62 złote.


(fot. gmmis.pl)

Co podlega badaniu technicznemu?
Zakres badania motocykla nie różni się od zakresu badania samochodu, ale najczęściej stacje diagnostyczne nie posiadają warunków ku temu, żeby zbadać motocykl w takim zakresie, jak wymaga tego prawo. Bo kto posiada hamownię dla motocykli, aby sprawdzić siłę hamulców? Najczęściej sprawa sprowadza się do badania numerów ramy, świateł, kierunkowskazów, działania sprzęgła i hamulców. Poza tym raczej niewiele więcej się bada. Myślę, że diagności stwierdzili, że motocykliści to jednak zapaleńcy, a nie samobójcy i o swoje maszyny dbają znacznie bardziej, niż kierowcy katamaranów, więc i ich maszyny są w lepszym stanie.

Zakres badania w pełnym zakresie powinien obejmować:

Sprawdzenie danych identyfikacyjnych w dowodzie ze stanem faktycznym, czyli numery ramy – uwaga, jeżeli stwierdzi niezgodność, przekazuje dowód do Wydziału Komunikacji!

Sprawdzenie stanu i danych na tablicy rejestracyjnej.

Sprawdzenie stanu opon motocykla.

Stan, ustawienie i działanie świateł mijania i drogowych (w tym światłość świateł, czyli ile jest światła w światłach!).

Światła kierunkowskazów (stan i działanie).

Światła hamowania – stan, działanie i rozmieszczenie.

Światła pozycyjne – stan i działanie.

Światła dodatkowe – np. oświetlenie tablicy rejestracyjnej.

Światła odblaskowe.

Światła awaryjne.

Hamulec – działanie, skok, oględziny tarcz i klocków (maks. nacisk na dźwignię hamulca ręcznego i nożnego do zablokowania koła nie może przekraczać 40 daN).

Układ kierowniczy – stan, działanie, luzy na łożyskach.

Układ amortyzatorów – dobicie, odbicie, luzy.

Rama – krzywizna, uszkodzenia.

Nadwozie – lusterka.

Prędkościomierz – stan, działanie.

Układ wydechowy – oględziny, pomiar hałasu.

Sygnał dźwiękowy – działanie.

Pamiętajcie też, że motocykle dwumiejscowe muszą posiadać podnóżki dla pasażera!

Światła stop i kierunkowskazy muszą mieć wszystkie motocykle dopuszczone do ruchu i wyprodukowane po 1980 roku.

Z moich doświadczeń wynika, że na badanie warto udać się motocyklem wyczyszczonym, z nasmarowanym łańcuchem, ze sprawnymi światłami i sygnałem dźwiękowym, właściwym skokiem klamek hamulca i sprzęgła. Ważne jest też posiadanie opon w odpowiednim stanie. Jeżeli diagnosta nie przyczepi się do tych elementów, to nie powinien mieć wątpliwości co do reszty.

Uwaga! Posiadacze ciekawych patentów na ukrycie tablic rejestracyjnych. Lepiej zdemontujcie te cuda na czas badania, choć mandat za takie „ulepszenie” jest mniejszy (100 zł) niż wykroczenie, to jednak jest to nielegalne i diagnosta może zacząć szukać po całości aby nie dać wam przeglądu. Moim zdaniem warto tez korzystać z jednej stacji diagnostycznej, bo wówczas każdy kolejny przegląd jest łatwiejszy.

Diagnosta nie sprawdza OC motocykla.

Jeszcze informacja dla posiadaczy skuterów – począwszy od 18.09.2009, skutery przechodzą badania w okresach i zakresie takim, jak inne pojazdy. Niestety oznacza to także, że prawo działa wstecz i dotyczy również tych, którzy w dowodzie rejestracyjnym posiadają wpis „badanie bezterminowe”.

Poza tym dbajcie o maszyny, bo one wożą wasze szacowne cztery litery i warto mieć maszynę sprawną.

---

MOTO-TRASY.pl - najlepsze trasy dla motocyklistów

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

wyświetlono: 8320 razy.

Komentarze

Zapoznaj się z obowiązującymi zasadami jakich przestrzegamy »
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Grupa Motocyklowa MIŚ - gmmis.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Zastrzegamy jednak sobie prawo do ich usuwania, jeśli uznamy je za nieodpowiednie.


Syku 30.09.2018. 20:41

Mam pytanie bo nie mogę odszukać w necie.
Co w sytuacji kiedy mam uszkodzony motocykl, miałem slizga na zakręcie i nie mam kasy na naprawę motocykla, Moto nie nadaje się do jazdy. Co z przeglądem technicznym, nie robię to bo nie mogę fizycznie podjechać na stację. Czy nie dostanę kary za nie zrobienie przeglądu?

diagnosta 30.09.2018. 23:28

Na kołach dojechać nie może, z racji braku przeglądu. Koniecznie będzie więc wynajęcie lawety.Dzisiaj osobom, które nie zrobią na czas badania technicznego, nie grożą większe konsekwencje. W stacji kontroli pojazdów mogą przeprowadzić je w dowolnym terminie, a jedyne problemy dotyczą sytuacji, gdy policjant podczas kontroli zauważy spóźnienie. W takim momencie funkcjonariusz zatrzymuje dowód rejestracyjny. W zależności od stanu pojazdu wydawane jest pokwitowanie umożliwiające dalszą jazdę – na 7 dni, bez ograniczeń lub zezwalające np. tylko na dojazd do stacji kontroli pojazdów. Większy problem może wystąpić podczas kolizji lub wypadku. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może starać się wykazać, że stan techniczny miał wpływ na zdarzenie i na tej podstawie odmówić wypłaty odszkodowania.

Dodaj komentarz

* = wymagane pole

:

:

:


FB



Nasze cele »

Naszym celem jest skupienie niezrzeszonych miłośników ruchu motocyklowego.

Dlaczego "MIŚ" »

Dlaczego nazywamy się "MIŚ":

  • na przekór wszystkim angielskojęzycznym nazwom
Kontakt

Kontakt »

Jeżeli masz jakieś pytania, pomysły, sugestie daj nam o tym znać.