» jesteś tutaj » · Artykuły · Jak używać kierunkowskazów w motocyklu

Jak używać kierunkowskazów w motocyklu

Komentarze (2)

fot. Magda Wieczorek Copyright ˆ©

Trzeba też pamiętać, że brak użycia kierunkowskazów wiąże się z mandatem 200 zł. Jestem zwolennikiem „czytelnego stylu jazdy” przez wszystkich użytkowników dróg (również rowerzystów!). Jakie są zasady korzystania z kierunkowskazów?

Autor:Krzysztof D.

Zacznijmy od kodeksu drogowego. Mówi on, że „kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru” . Słowo pisane jest dla niektórych trudno przyswajalne.

Kiedy włączać kierunkowskaz?
Zawsze przed wykonaniem manewru , nigdy w jego trakcie. Najgorsze, co może być, to najpierw rozpocząć wykonywanie manewru, a dopiero potem włączyć kierunkowskaz! Czas 3-4 sekundy przed rozpoczęciem manewru to niezbędne minimum , które pozwala innym właściwie ocenić sytuację i zareagować. Zdarzają się też tacy mistrzowie, którzy pokonują jeszcze kilka przecznic z włączonym kierunkowskazem, zanim znajdą upragnione skrzyżowanie. Nie wiem, czy to nie gorsze niż brak włączonego kierunkowskazu. Kierowca wyjeżdżający z bocznej drogi może błędnie odczytać takie sygnały. Zasada jest więc taka, że włączamy kierunkowskaz dopiero przed naszym skrzyżowaniem, a nie kilka przecznic wcześniej .


(fot. Magda Wieczorek - FB Copyright ˆ©)

Kierunkowskaz na skrzyżowaniu. Kiedy stoimy na skrzyżowaniu wielopasmowym i zamierzamy z niego skręcić, lepiej włączyć kierunkowskaz, zanim dojedziemy do skrzyżowania. W takiej sytuacji następni kierowcy będą mogli wybrać pas, z którego chcą jechać i nie będą musieli za nami tkwić do czasu, gdy skręcimy. W korkach lub na drogach, gdzie można jechać szybko, wczesne włączenie kierunkowskazu pozwala uniknąć najechania na tył przez zaskoczonego kierowcę.

Wyprzedzanie. Zgodnie z przepisami należy sygnalizować zamiar wykonania manweru, więc w przypadku wyprzedzania będzie to zmiana pasa ruchu. W tym momencie należy wyłączyć lewy kierunkowskaz i dopiero przy zjeździe na prawy pas należy włączyć prawy kierunkowskaz. Jazda z włączonym lewym kierunkowskazem przez cały manewr wyprzedzania może zostać odczytana jako próba skrętu w lewo.

Rondo. Zasady są tutaj dosyć proste. Każdy wie, że zjeżdżając z ronda, należy ten manewr zasygnalizować prawym kierunkowskazem. Co do tego nie ma wątpliwości. Niemniej jednak zamierzając wyjechać z ronda w lewo, należy przy wjeździe włączyć lewy kierunkowskaz i dopiero przy zjeżdżaniu włączyć prawy. Takie proste zasady wielu ludziom uratują stresowe sytuacje. Oczywiście, jeżeli mamy do czynienia z rondem wielopasmowym, włączenie lewego kierunkowskazu będzie oznaczało chęć zmiany pasa ruchu. Niemniej jednak takie ronda zazwyczaj mają strzałki z kierunkiem ruchu na poszczególnych pasach, więc wjeżdżając na właściwy pas sygnalizujemy, dokąd zmierzamy.

Inne sytuacje na drogach, które mogą budzić wątpliwości:

  • rozwidlenie drogi – na rozwidleniu kierunkowskazu używa ten, kto zmienia kierunek ruchu w stosunku do obowiązującego na danym pasie
  • skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym – zawsze przy zmianie kierunku ruchu należy używać kierunkowskazu, nawet gdy jesteśmy na drodze z pierwszeństwem
  • połączenie dróg (wjazd na autostradę) – zasadniczo w takim przypadku nie trzeba włączać kierunkowskazów, niemniej jednak w dobrym tonie jest to zrobić choćby po to, aby kierowcy znajdujący się na głównej drodze nas zauważyli i zareagowali

Kilka prostych i użytecznych zasad na koniec:

  • sygnalizuj zamiar wykonania manweru, a nie to, że właśnie go wykonujesz
  • czytelnie informuj kierowców za tobą, co zamierzasz zrobić – nigdy nie włączaj kierunkowskazu przed skrzyżowaniem, jeżeli nie zamierzasz w nie skręcić np. w sytuacji, gdy po sobie następują dwie krzyżówki, a ty zamierzasz skręcić w drugą z nich
  • włącz kierunkowskaz przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania, dasz tym samym innym sygnał, żeby nie rozpoczęli cię wyprzedzać
  • na drogach wielopasmowych przy skręcie w lewo odpowiednio wcześniej zjedź na lewy pas i włącz kierunkowskaz, aby inni mogli cię wyprzedzić z prawej strony
  • stosuj zasadę ograniczonego zaufania i bądź ostrożny

Życzę wszystkim, aby zawsze mieli przed sobą kierowcę, który włącza kierunkowskaz zgodnie z zasadami prawa i dobrymi zwyczajami!

Przedrukowano z artelis.pl
numer seryjny:5183800c-5d28-4448-9df2-44475bef4303

wyświetlono: 4862 razy.

Komentarze

Zapoznaj się z obowiązującymi zasadami jakich przestrzegamy »
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Grupa Motocyklowa MIŚ - gmmis.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Zastrzegamy jednak sobie prawo do ich usuwania, jeśli uznamy je za nieodpowiednie.


Ryszard Dobrowolski 13.02.2016. 11:40

Rondo rondu nie równe, nie kupujcie tego ..... Zapraszam na http://mrerdek1.blogspot.com/2015/07/39-ruch-okrezny-instrukcja-obsugi-rond.html
Warto zapamiętać, że bezpośrednio przed jak i na skrzyżowaniach MOTOCYKLISTA może jechać środkiem pasa ruchu przeznaczonego do jazdy w przynajmniej dwóch kierunkach. Na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, a które to poznacie po zapoznaniu się z INSTRUKCJĄ, wolno jechać środkiem tylko zewnętrznego pasa ruchu. Szerokości. No i jeszcze jedna uwaga. Wbrew prof. Stefańskiemu nie ma zakazu jazdy w korkach i przed światłami między pojazdami stojącymi lub poruszającymi się na dwóch sąsiednich pasach ruchu, pod warunkiem przestrzegania art. 22 i 24 prd. W Belgii zawężono przepisy i wolno to robić z max prędkością 50 km/h jednak nie szybciej niż o 20 km/h od wyprzedzanego lub omijanego pojazdu. Omijamy z prędkością max 20 km/h.

Alek 15.02.2016. 00:46

Komentarz b.dobry . Ale ja mieszkam w Polsce !!! Co mnie obchodzi Belgia. Nigdy tam nie byłem i nie będę tak jak wiele kolegów motocyklistów!!

Dodaj komentarz

* = wymagane pole

:

:

:


FB



Nasze cele »

Naszym celem jest skupienie niezrzeszonych miłośników ruchu motocyklowego.

Dlaczego "MIŚ" »

Dlaczego nazywamy się "MIŚ":

  • na przekór wszystkim angielskojęzycznym nazwom
Kontakt

Kontakt »

Jeżeli masz jakieś pytania, pomysły, sugestie daj nam o tym znać.